pod ungheni 2 - Alexandru Muraru, candidat la alegerile Europarlamentare

Pe 26 aprilie 2025, la Ungheni, Republica Moldova, a fost dat startul construcției primului pod rutier cu patru benzi peste Prut din ultimele decenii. Acest moment istoric marchează un pas important în realizarea Autostrăzii A8, cunoscută și sub numele de „Autostrada Unirii”, care va lega Târgu Mureș de Iași și Ungheni, facilitând conexiunea dintre România și Republica Moldova.

Un proiect strategic pentru regiune

Podul, denumit simbolic „Podul de Flori”, va uni localitățile Golăiești din județul Iași și Zagarancea din raionul Ungheni. Cu o lungime de 261 de metri și o lățime de 13 metri în prima etapă (urmând să ajungă la 24,25 metri în etapa a doua), construcția va include două benzi pe sens și trotuare pietonale. Investiția totală este estimată la 32,9 milioane de euro, din care 16,4 milioane provin din fonduri europene, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei.

Prezența lui Crin Antonescu, candidatul Alianței Electorale România Înainte, a dat evenimentului o greutate politică suplimentară. Alături de sute de liberali din Iași și de oficialități din ambele state, Crin Antonescu a transmis un mesaj ferm de susținere pentru continuarea proiectelor strategice care apropie Republica Moldova de Uniunea Europeană. Discursul său a subliniat importanța istorică a momentului și angajamentul ferm pentru dezvoltarea unei infrastructuri comune între cele două maluri ale Prutului.

Proiectul este realizat de compania Ness Proiect Europe SRL, desemnată în iulie 2024. Contractul prevede o perioadă de proiectare de 6 luni și o durată de execuție de 18 luni, ceea ce înseamnă că podul ar putea fi deschis traficului provizoriu în toamna anului 2026 . În plus, proiectul include construirea unui punct de trecere a frontierei dotat cu facilități moderne și un drum de legătură de aproximativ 1 km.

Pod Ungheni 3 - Alexandru Muraru, candidat la alegerile Europarlamentare

Importanța simbolică și economică

„Podul de Flori” nu este doar o infrastructură rutieră, ci și un simbol al apropierii dintre România și Republica Moldova. Numele său amintește de evenimentul din 1990, când românii și moldovenii s-au reunit simbolic pe malurile Prutului. Acest pod va facilita conexiunea directă între rețelele rutiere ale celor două țări, contribuind la dezvoltarea economică și la integrarea Republicii Moldova în spațiul european.​

Construcția podului face parte dintr-un plan mai amplu de dezvoltare a infrastructurii în regiune. Autostrada A8 va continua spre Chișinău, iar pe termen lung, se are în vedere extinderea acesteia până la Odesa, în Ucraina, creând astfel un coridor est-vest care va facilita transportul și comerțul în întreaga regiune