Programa școlară și manualele de istorie trebuie revizuite pemtru o cunoaștere mai profundă a politicilor de discriminare și exterminare a propriilor cetățeni de către Statul român.
Programa școlară și manualele de istorie trebuie revizuite pemtru o cunoaștere mai profundă a politicilor de discriminare și exterminare a propriilor cetățeni de către Statul român. Este o datorie pentru a produce generații de viitor cetățeni cu drept de vot educate în spiritul toleranței, respectului reciproc și străine de fenomenul extremismului politic și ideologic.
Ieri am marcat Ziua Națională a Holocaustului în România. Dincolo de mesajele publice, România are nevoie de acțiuni concrete pentru ca elevii de liceu, viitorii cetățeni cu drept de vot, să cunoască adevărul factual în privința crimelor comise de Statul român și de regimul antonescian împotriva populației evreiești și rome.
Tendinețele extremiste din societate pot fi estompate printr-un sistem de învățământ care produce absolvenți ce cunosc la nivel informațional, axiologic și volitiv deciziile criminale luate de administrațiile românești în perioada 1937-1944 împotriva cetățenilor de etnie evreiască și romă.
Această parte a istoriei noastre nu este o notă de subsol, ci face parte din identitatea noastră națională. Imaginați-vă că în SUA nu s-ar vorbi în școli și licee despre perioada sclaviei sau politicilor de segregare rasială.
Este mai acomodant să îi învățăm pe elevi că istoria românilor este istoria unui popor ospitalier, însă asta nu îi ajută cu nimic să cunoască istoria așa cum a fost ea și să tragă învățămintele necesare din studierea ei.
În Strategia națională pentru prevenirea și combaterea antisemitismului, xenofobiei, radicalizării și discursului instigator la ură am prevăzut demersuri în sensul intensificării educației elevilor pentru ca aceștia să cunoască despre cauzele și consecințele dramatice ale urii sociale transformate în politică de stat.
Planul de acțiune al strategiei propune revizuirea a trei materii de gimnaziu („Educația socială”, „Istorie” și „Istoria și tradițiile minorităților”) și a două materii de liceu („O istorie a comunismului din România” și „Istoria Evreilor. Holocaustul”).
În calitate de consilier onorific al primului-ministru și Reprezentant Special al Guvernului României pentru Promovarea Politicilor Memoriei, Combaterea Antisemitismului și Xenofobiei, am inițiat deja demersuri pentru evaluarea programei pentru disciplina obligatorie Istorie la nivelul de liceu.
Odată cu această programă ar trebui revizuite și manualele de istorie pentru clasa a XII-a (etapa în care elevii învață despre istoria României).
Programa de Istorie pentru liceu nu a mai fost modificată de mai bine de un deceniu.
În actualele manuale de clasa a XII, cu cîteva excepții, robia romilor și Holocaustul sunt, cel mai des, menționate superficial, fără a se insista asupra contextului sau fără a puncta date esențiale în privința politicilor statale întreprinse pentru discriminarea și exterminarea propriilor cetățeni de etnie evreiască sau romă.
Am avut o întâlnire cu domnul Claudiu Săftoiu, directorul Editurii Didactice și Pedagogice. Am discutat despre situația manualelor școlare și, împreună, am agreat că este nevoie o revizuire a manualelor pentru ca acest capitol tulbure din istoria națională – antisemitismul, Holocaustul – să fie tratat cu onestitate și acuratețe istorică.
Istoria slujește Adevărului, nu edulcorării trecutului pentru a ne face pe noi să ne simțim bine în prezent.