Problema facturilor mari la energie: Nu vom accepta ca companiile de stat să-și transfere ineficiența pe spatele consumatorilor. De astăzi încep controalele ANRE și Protecția Consumatorului la furnizorii de gaze.

Premierul Florin Cîțu a condus astăzi o celulă de criză la Guvern, pe tema creșterii prețului la gaze naturale și la energie electrică.

Premierul le-a transmis companiilor din energie că nu va accepta ca acestea să-și transfere ineficiența către consumator și a anunțat că ANRE și Protecția Consumatorului vor începe controale la toți furnizorii de gaze.

Reforma companiilor de stat a avut ca obiectiv eliminarea ineficiențelor. Eu când am vorbit despre reforma companiilor de stat am fost foarte clar: ineficiențele nu vreau să fie transferate asupra consumatorului. Nu vreau să descoperim  că o parte din creșterea facturii, din acest motiv am chemat și ANPC-ul aici, la consumatorul final se datorează din transferul unor ineficiențe ale companiilor de stat către consumatorul final. Dacă așa ceva se întâmplă și găsim așa ceva vom lua cele mai dure măsuri”- a susținut premierul.

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a anunțat că ANRE și ANPC vor începe controale la furnizorii de gaze, după ce mai mulți consumatori au reclamat modificarea prețurilor și facturi exorbitante. Ministrul afirmă că furnizorii care au anunțat un preț fix pentru un an de zile și îl modifică intră sub incidența a două legi și vor fi amendați, în unele cazuri amenzile fiind ”fabuloase”

Începe controlul ANRE cu Protecția Consumatorului la toți furnizorii de gaze. Lucrurile sunt foarte simple (…) nu aveau voie să mărească prețul pentru că în mai au anunțat oferta de 1 iulie. Compania respectivă a anunțat prețul, cu preț fix pe un an de zile. Dacă tu modifici prețul și ai anunțat că e preț fix pe un an de zile, dacă modifici prețul, intri sub incidența a două legi: una e legea protecției consumatorului la ofertă înșelătoare, care nu are amendă așa de mare. A doua este amendă între 5 și 10% pe cifra de afaceri pe Legea energiei, pe același lucru: ofertă înșelătoare”, a declarat, Popescu, la Digi 24.

Eu îi rog pe toți furnizorii să fie corecți, să aibă corectitudine față de clienți și să nu abuzeze de poziția lor dominantă pe piață, pentru că omul nu se uită pe contract când face.

Se uită pe ofertă, vede, după care semnează mai departe (…) Dacă au semnat un contract în care au clauză de mărire și nu au mers pe ofertă cu preț fix, din păcate, acolo nu îi mai poate ajuta nimeni.

ANPC și ANRE sunt pregătite să preia reclamațiile oamenilor.

Românii trebuie să știe că își pot schimba furnizorul de câte ori doresc. Pot face asta în fiecare lună. Dacă identifică o ofertă mai bună, se pot muta imediat.

Discutam cu ANRE în așa fel încât migrarea clientului de la un furnizor la altul să se poată face doar în baza ultimei facturi a locului de consum, să nu mai fie nevoie să aducă tot felul de acte.

În cadrul ultimei ședințe de coaliție a fost discutată problema creșterii prețurilor la energie și necesitatea adoptării în regim de urgență a Legii consumatorului vulnerabil, care necesită unele ajustări.

Săptămâna viitoare, liderii coaliției urmează să ia o decizie asupra calendarului intrării în vigoare a Legii consumatorului vulnerabil, pe baza analizei evoluțiilor din ultima perioadă realizată de responsabilii guvernamentali.

Citește și: