Orașul Podu Iloaiei din județul Iași se confruntă zilnic cu blocaje masive în trafic, devenind un simbol al lipsei de investiții strategice în infrastructură. Coada interminabilă de mașini, lungă de kilometri, nu doar că întârzie mii de șoferi, ci reflectă și o lipsă de viziune din partea Ministerului Transporturilor și a Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP). Acest articol pune în lumină adevărații responsabili și stadiul actual al proiectului de ocolire a orașului, care, din păcate, stagnează în faza birocratică.
Cauzele blocajului și cei responsabili
Ministerul Transporturilor și Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, sub îndrumarea conducerii actuale, au propus măsuri temporare, precum semaforizarea, în loc să aloce resursele necesare pentru începerea lucrărilor la drumul de ocolire. Punctele cheie care au dus la această stagnare includ:
- Aprobarea întârziată a studiului de fezabilitate, care a dus la amânarea licitației pentru proiectare și execuție.
- Costuri majorate de la 2,3 milioane de euro/km la aproximativ 12 milioane de euro pentru o lungime de doar 4,3 km, cauzate de modificările traseului și necesitatea unui viaduct rutier.
.
Eforturile Consiliului Județean Iași de a prelua proiectul
Pentru a accelera implementarea lucrărilor, Consiliul Județean Iași a solicitat în mod repetat să preia gestionarea acestui proiect, însă DRDP Iași și Ministerul Transporturilor nu au cedat acest control. Aceasta a dus la întârzieri majore și la menținerea blocajului în trafic, care afectează nu doar locuitorii din Podu Iloaiei, ci și întreaga regiune. Consiliul Județean dorește să finalizeze cât mai rapid această variantă de ocolire, considerată vitală pentru fluidizarea traficului și dezvoltarea locală..
Stadiul actual și perspective
În acest moment, chiar dacă documentația a fost depusă la CNAIR, modificările cerute pentru corelarea cu viitoarea Autostradă A8 au amânat din nou termenul de execuție.
Deși a fost semnat un contract de proiectare în 2023, lucrările sunt departe de a începe efectiv, iar șansele ca acest proiect să fie demarat înainte de 2025 sunt extrem de reduse.
Blocajele de la Podu Iloaiei nu mai pot fi ignorate, iar întreaga comunitate are dreptul la o infrastructură rutieră modernizată și eficientă. Consiliul Județean și comunitatea locală își doresc o implicare activă a autorităților centrale și o colaborare efectivă pentru a implementa soluții durabile care să rezolve ambuteiajele din zonă.