601 - Alexandru Muraru, candidat la alegerile Europarlamentare

Majorarea salariilor profesorilor – o problemă reală și îndreptățită care necesită atenție imediată

În ultima perioadă, în sistemul educațional din România au loc o serie de proteste și greve inițiate de cadrele didactice. Acestea revendică, în principal, majorarea salariilor, o problemă reală și îndreptățită care necesită atenție imediată. 


Contextul Actual al Salarizării Cadrelor Didactice

În România, salariul net al unui profesor debutant cu studii superioare de lungă durată este de aproximativ 2.400 de lei pe lună, potrivit grilei de salarizare. Anul trecut Guvernul Ciucă a aprobat două creșteri de câte 4 procente. În februarie, profesorii au primit între 3% și 8% în plus la salariu pentru salariul din ianuarie.

Solicitările Sindicatelor: O privire asupra cererilor profesorilor

Sindicatele cadrelor didactice au formulat o serie de revendicări clare, care reflectă nevoile și preocupările lor actuale:

1. Majorarea salariilor personalului din învățământ: Sindicatele solicită o creștere a salariilor care să reflecte importanța socială a muncii prestate de profesori. Propun ca salariul unui profesor debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, iar salarizarea întregului personal didactic de predare să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic.

2. Indexarea anuală a salariilor: Sindicatele cer ca salariile personalului plătit din fonduri publice să fie indexate anual cu rata inflației.

3. Plata orelor suplimentare: Cer ca orele suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic să fie plătite.

4. Acordarea sporurilor pentru condiții de muncă: Solicită ca personalul din învățământ să primească sporuri pentru condițiile de muncă.

5. Acordarea drepturilor prevăzute în legislație: Cer ca drepturile prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă să fie respectate. Acestea includ decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.

6. Creșterea investițiilor în învățământ: Sindicatele cer o creștere anuală a investițiilor în învățământ pentru îmbunătățirea bazei materiale și a infrastructurii.

7. Renunțarea la aplicația EduSal: Sindicatele solicită renunțarea la aplicația EduSal și înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat și administrat de Ministerul Educației.

Aceste revendicări reflectă dorința profesorilor de a avea condiții de muncă mai bune, salarii mai mari și o recunoaștere mai mare a rolului lor esențial în societate.


Propunerile Guvernului: Integrarea salarizării din Educație în noua lege a salarizării

Reprezentanții Guvernului propun ca salarizarea cadrelor didactice să fie integrată în noua lege a salarizării. Aceasta vizează aducerea unui echilibru între salariile din sectorul public și crearea unei grile de salarizare corectă și motivantă în domeniul Educației. Această lege este în lucru la nivelul Ministerului Muncii și se așteaptă să fie aprobată până la finalul acestui an.

Liderii Coaliției s-au angajat ca domeniul Educației, inclusiv componenta de salarizare, să fie o prioritate națională, asumată prin programul de guvernare. Vorbim, deci, despre o deschidere a Guvernului și a Coaliției pentru soluționarea justă a problemei angajaților din Educație.

O soluție reală și sustenabilă pentru domeniul Educației trebuie să parcurgă niște etape și are nevoie de timp. Înțelegem perfect situația profesorilor și suntem conștienți că salarizarea acestora trebuie corectată. Totuși, orice soluție propusă trebuie să fie realizabilă și să aibă în vedere stabilitatea pe termen lung a sistemului de educație și echilibrul cu alte salarii din sectorul public.


Protejarea elevilor în această luptă

Un punct esențial în aceste discuții este rolul elevilor. Este important să subliniem că elevii nu trebuie folosiți pentru a forța revendicările sindicale. Ei trebuie să aibă posibilitatea de a continua anul de învățământ fără perturbări, iar dreptul lor la educație trebuie protejat în orice circumstanțe.

Reformarea sistemului de salarizare în educație este o problemă complexă care necesită colaborare între guvern, sindicate și cadre didactice. În timp ce profesorii sunt îndreptățiți să ceară condiții de muncă mai bune, inclusiv salarii mai mari, este esențial ca toate părțile implicate să lucreze împreună pentru a găsi o soluție echilibrată și durabilă. 

Mai presus de toate, trebuie să ne asigurăm că elevii, adevăratul viitor al națiunii, sunt protejați și că educația lor continuă fără întreruperi.

Citește și:

Am participat în această săptămână, la invitația dnei Tova Ben Nun-Cherbis, Preşedinte executiv la Complexul educational Laude Reut, la evenimentul „From Holocaust to Revival”, Ceremonia de Yom HaShoah (Ziua Holocaustului) și Yom Hazikaron (Ziua Reamintirii Eroilor).

Evenimentul a comemorat victimele antisemitismului și terorii, în ajunul Zilei Independenței Statului Israel care marchează aniversarea sa de la întemeiere în 1948.

Mesajul meu a fost despre Holocaust și înființarea Statului Israel mishora le’tkuma.






La eveniment au mai luat parte dl Amir Sagron, adjunctul misiunii diplomatice a Israelului în România, dl Adrian Cioflâncă, istoric, Directorul Centrului pentru Studiul Istoriei Evreilor din România, Familia Regenbogen și familia soldatului Shimon Knoll, născut în România în 1984 și căzut în Israel în 2006.

Peste o sută de elevi au participat, în format online, la acest eveniment.

În mesajul meu adresat elevilor și celor prezenți am subliniat angajamentul Guvernului României și al Primului-Ministru Florin Cîțu pentru lupta continuă împotriva intoleranței și a discursului urii, și pentru protecția identității etnice și religioase a tuturor cetățenilor, inclusiv a membrilor comunității evreiești din România.

Cu această ocazie, am adus și un omagiu celor care au supraviețuit ororilor de neconceput ale Holocaustului și și-au reconstruit viața în Israel, Europa și peste tot în lume. Consider că este datoria noastră colectivă să ne asigurăm că ororile Holocaustului nu vor fi niciodată uitate, și pentru asta cunoașterea lor și a istoriei în detaliu de către elevii de astăzi este de o importanță deosebită, nu doar în școală, ci în educația non-formală continuă.

De asemenea, am vorbit despre înființarea Statului Israel, unde unii supraviețuitori ai Holocaustului și mulți dintre membrii comunității evreiești din România și-au refăcut viața. Anul acesta se împlinesc 73 de ani de la momentul 1948, iar Ziua Independenței Israelului este precedată imediat de Yom HaZikaron – Ziua Reamintirii Eroilor.

Israel își datorează independența în cea mare parte soldaților care și-au sacrificat viața pentru asta, începând cu războiul din 1948. Astfel, și viața multor familii evreiești din lume, familii ale soldaților căzuți, se împletește cu istoria contemporană a acestui stat. Vedem astăzi că astfel de familii sunt și pe teritoriul României, iar ele creează punți și legături strânse între România și Israel în prezent și viitor.

La această aniversare importantă a 73 de ani de la înființarea Statului Israel și în fiecare zi, îmi îndrept gândurile și rugăciunile către sănătatea și siguranța continuă a tuturor cetățenilor Israelului și membrilor comunității evreiești din România, Europa și din lume!

Citește și: