tren 2 - Alexandru Muraru, candidat la alegerile Europarlamentare

În contextul urbanizării accelerate și al necesității unor soluții moderne pentru mobilitatea urbană, trenul metropolitan Iași reprezintă un proiect strategic pentru întreaga regiune. Cu toate acestea, lipsa de coordonare și întârzierile birocratice pun în pericol finanțarea europeană și, implicit, viitorul acestui proiect esențial.

De ce este trenul metropolitan o prioritate absolută pentru Iași?

Alternativă reală la traficul sufocant – Iașul se confruntă cu un trafic din ce în ce mai aglomerat, iar infrastructura rutieră actuală nu mai face față creșterii continue a numărului de autoturisme.
Investiție sustenabilă – Proiectul include reabilitarea a 55 km de cale ferată existentă, construirea unui nou tronson de 10,5 km și achiziția a 10 trenuri electrice, ceea ce va reduce poluarea și va îmbunătăți conectivitatea regională​.
Legături rapide și eficiente – Trenul ar asigura conexiuni rapide între Iași, Aeroport, Podu Iloaiei, Holboca, Ciurea și Ungheni, facilitând deplasările zilnice ale locuitorilor și dezvoltarea economică a zonei​.

Tren metropolitan - Alexandru Muraru, candidat la alegerile Europarlamentare

De ce este trenul metropolitan o prioritate absolută pentru Iași?

Alternativă reală la traficul sufocant – Iașul se confruntă cu un trafic din ce în ce mai aglomerat, iar infrastructura rutieră actuală nu mai face față creșterii continue a numărului de autoturisme.
Investiție sustenabilă – Proiectul include reabilitarea a 55 km de cale ferată existentă, construirea unui nou tronson de 10,5 km și achiziția a 10 trenuri electrice, ceea ce va reduce poluarea și va îmbunătăți conectivitatea regională​.
Legături rapide și eficiente – Trenul ar asigura conexiuni rapide între Iași, Aeroport, Podu Iloaiei, Holboca, Ciurea și Ungheni, facilitând deplasările zilnice ale locuitorilor și dezvoltarea economică a zonei​.

Problema: risc major de pierdere a finanțării europene

Din păcate, acest proiect riscă să nu mai primească finanțarea necesară din cauza amânărilor și incapacității autorității locale de a finaliza documentațiile în termenele impuse. Câteva dintre problemele majore care au dus la această situație includ:

🔸 Lipsa de ofertanți pentru studiul de fezabilitate – Pe 7 februarie 2025, licitația pentru acest studiu a fost anulată din lipsă de ofertanți​.
🔸 Termene-limită extrem de scurte – Finalizarea studiului de fezabilitate era o condiție esențială pentru obținerea finanțării europene, iar termenul final impus este iunie 2025​.
🔸 Întârzieri în procesul de licitație – Multiple amânări au afectat serios calendarul implementării proiectului, ceea ce pune în pericol întreaga inițiativă​.

Ce soluții propunem pentru salvarea proiectului?

Prelungirea termenelor pentru accesarea fondurilor europene – Ministerul Transporturilor trebuie să negocieze cu instituțiile europene pentru extinderea termenelor de depunere și utilizare a fondurilor​.
Revizuirea procesului de licitație – Este esențială o analiză aprofundată pentru a înțelege motivele lipsei ofertanților și pentru a simplifica criteriile tehnice, dacă este cazul.
Accelerarea documentației și a avizelor – Ministerul Transporturilor și autoritățile locale trebuie să colaboreze strâns pentru a urgenta aprobările și documentațiile necesare.
Sprijin guvernamental pentru implementare – Guvernul României trebuie să considere cofinanțarea proiectului din surse naționale, astfel încât să nu depindem exclusiv de fondurile europene.

Trenul metropolitan este o soluție reală pentru dezvoltarea durabilă a Iașului și a regiunii înconjurătoare. Fără măsuri rapide și eficiente, riscăm să pierdem o investiție de 270 de milioane de euro care ar fi putut transforma radical transportul public din zonă​.