Cariera didactică atractivă. Prin legea educației, profesorul redobândește locul în societate
Adaptarea profilului cadrului didactic la profilul specific nivelului de predare (preșcolar/primar/gimnazial/liceal) necesită crearea unui mecanism apt sa conducă la acest lucru. Asta nu este neaparat mai greu, dar sigur este mai profesionist. Cum se va realiza?
- prin consolidarea statutului social si economic al cadrelor didactice. Salarizarea profesorului debutant va fi într-un cuantum egal cu salariul mediu brut pe economie din anul bugetar încheiat.
- prin întărirea instituției mentoratului încă de la debutul in cariera. Acest Corp al mentorilor funcționează pe lângă CNFDCD, ca instituție responsabilă cu elaborarea profilului cadrului didactic.
- prin acordarea profesorului unui grad mare de autonomie (adica profesorii sunt creatori de educatie, nu executanti ai unor programe pre-definite) și o flexibilitate mare în ceea ce privește evoluția în carieră, sunt multe optiuni de specializare si re-specializare.
Pentru educație important este ca profesorii sa fie de calitate, și nu sa se intre usor!
Formarea initială și continuă complexă va da un statut aparte cadrului didactic (nu oricine poate ajunge profesor, este o meserie selecta).
Pasul 1: Absolventul programului de formare inițială susține un examen de certificare în cadrul instituției de învățământ superior care a organizat formarea inițială.
Absolvenții învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială dedicată carierei didactice în cadrul instituției de învățământ superior pot să acceadă la cariera didactică după obținerea atestatului de promovare a probei de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale.
Pasul 2. Absolvenții care au promovat examenul de certificare/ au obținut atestatul eliberat de CNFDCD se pot înscrie la o procedură de repartizare, în vederea efectuării stagiaturii didactice la nivelul unei unități de învățământ.
Procedura de repartizare este realizată la nivel județean de DJIP/DMBIP și are în vedere inclusiv criterii referitoare la nevoile unităților de învățământ.
Pasul 3. În urma repartizării, cadrul didactic stagiar încheie un contract individual de muncă pentru perioada stagiaturii didactice, fiind îndrumat de un profesor mentor și salarizat la nivelul profesorului debutant, într-un cuantum egal cu salariul mediu brut pe economie din anul bugetar încheiat.
Pasul 4. La finalul stagiaturii didactice, de 1 an, cadrul didactic stagiar susține examenul de licențiere pentru cariera didactică, ce cuprinde două componente de evaluare sumativă: raportul de evaluare a stagiului practic și un examen scris.
Pasul 5. Susținerea concursului național unic în vederea titularizării. Angajarea pe post a personalului didactic de predare se face de către directorul unităţii de învăţământ, pe baza deciziei de repartizare semnate de directorul general al DJIP/DMBIP.
Postul didactic este constituit din cel puțin o jumătate de normă didactică la nivelul unei unități de învățământ preuniversitar. Salariul profesorului debutant va fi într-un cuantum egal cu salariul mediu brut pe economie din anul bugetar încheiat
Asta propune noua lege a educației!
E poate aparent mai greu sa devii profesor, intrarea in sistem este un checkpoint important pentru asigurarea calitatii, dar odată intrat, ai un grad mai mare de libertate, poți fi mai creativ, ești liber să-ti demonstrezi aptitudinile și să lucrezi direct cu copiii și tinerii, să pui în practică vocația de dascăl.