Autostrada Moldova – Transilvania trebuie să fie o prioritate pentru Guvernul României!
Planul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii 2020 – 2030, document pus în dezbatere publică, își propune un triplu rol: ierarhizarea investițiilor, actualizarea strategiei de implementare a Master-planului General de Transport și o referință pentru politicile publice.
După ce am studiat documentul, am constatat că a fost retrogradată poziţia A8 în acest plan de priorităţi de investiţii viitoare, punându-i serios în pericol finanţarea pe tronsonul montan.
Am transmis ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, solicitările mele în calitate de parlamentar ales în circumscripția electorală Nr. 24 Iași, Președinte al Partidului Național Liberal Iași și locuitor al Regiunii de Nord-Est, regiune în care din cei 822 km de autostradă realizați în România după 1990, doar 15 au fost construiți în aici. Deocamdată pe post de centură a Bacăului, parte a viitoarei A7.
Aceste solicitări de susținere a autostrăzii A8 în Planul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii 2020 – 2030 au fost asumate în urma întâlnirii cu mai mulți actori sociali din Iași și Moldova, printre care și cu Asociația Moldova Vrea Autostradă.
Observațiile transmise sunt:
1. O condiție care trebuie trecută în mod expres în Planul Investițional este ca ierarhizarea să nu aibă impact asupra ordinii de finanțare a proiectelor. Pe de altă parte, ierarhizarea proiectelor trebuie făcută în mod obiectiv, chiar și în cazul în care acest lucru nu are impact asupra ordinii finanțării.
2. De asemnea, trebuie clarificat dacă apelurile de proiecte vor fi de tip necompetitiv, cu contractare pe principiul primul venit primul servit.
3. O altă observație este că scorurile EIRR (rata de rentabilitate) sunt bazate pe estimări, pe incertitudini, preponderent la proiectele plasate pe primele locuri. De asemenea, în privința scorului pentru valoarea emisiilor de carbon, trebuie prezentată sursa datelor care au făcut obiectul clasamentului.
4. Apoi, referitor la conectivitatea strategică, solicit punctarea superioară a proiectelor care fac parte din reteaua TEN-T. Practic, toate au fost declarate cu apartenență primară, fără a face diferențe. În plus, este justă o redefinire a criteriului, la care să se puncteze suplimentar rețeaua secundară care face legătura între retelele TEN-T.
5. Privitor la maturitatea proiectului, metodologia propune 5 puncte pentru proiectele aflate în pregătire, un criteriu destul de generalist. Mai mult de 60% din proiecte au acest punctaj maxim, deși stadiul documentației diferă semnificativ de la unul la altul.
Suntem determinați să facem toți pașii și toate demersurile pentru ca Autostrada A8 – șansa la dezvoltare a Regiunii de Nord-Est – să fie abordată cu seriozitate în Planul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii.
Moldova nu va ieși niciodată din sărăcie fără investiții, iar investiții nu se vor face fără o importantă infrastructură rutieră și feroviară. Fără autostrăzi și căi ferate de secol XXI care să asigure transportul rapid al mărfurilor către restul UE, nici o companie importantă nu va investi masiv în Moldova.
Partidele politice și societatea civilă au obligația morală să conlucreze pentru ca acest deziderat să urmeze cursul firesc de implementare, indiferent de presiuni sau agende proprii.